Food Sport Health
Recepten, sporten en gezond leven!

Termen die handig zijn om te weten als je net met Crossfit begint

Als je net met Crossfit begint, kan ik mij voorstellen - althans dat had ik in ieder geval wel – dat je soms denkt: waar hebben ze het over of wat betekent dat op het whiteboard? Hieronder leg ik veelvoorkomende Crossfit-termen uit.

WOD: Workout Of the Day. Als je een training volgt bij de Crossfit staat er onder meer een WOD op het whiteboard. Een WOD is de workout die jij die dag gaat doen. Er zijn een aantal bekende WODs, namelijk de ‘Hero WODs’ en ‘The Girls’.

Hero WODs: Dit zijn workouts ter ere van soldaten die in de strijd zijn overleden. Meestal zijn dit zware, lange workouts. Deze workouts dragen de naam van de soldaat. Bekende Hero workouts zijn: Murph en DT.

The Girls: Zijn zogeheten ‘benchmark’ WODs. Elke crossfitter kent de bekendste benchmark workouts en kan je zelfs gelijk zijn of haar snelste tijd van deze WOD vertellen als je er naar vraagt. Benchmark WODs, zoals ‘Fran’ of ‘Grace’; zijn in tegenstelling tot de Hero WODs vaak wat kortere workouts. Om de zoveel tijd wordt zo’n Girls WOD in je box herhaalt, zodat jij kan kijken of je vorderingen hebt gemaakt.

Thumbnail

Rx: Je voert een WOD Rx uit, als je de WOD uitvoert zoals die beschreven staat. Dit betekent dus dat je precies hetzelfde gewicht gebruikt en de oefening precies zo uitvoert zoals het voorgeschreven is.

Scaled: Soms, en zeker als je net met Crossfit begint, kan je een WOD niet Rx uitvoeren. Het gewicht kan voor jou nog te zwaar zijn. Of je beheerst de oefening nog niet. Als je minder gewicht tijdens je WOD gebruikt of je maakt bijvoorbeeld van de ‘handstand push up’ een normale push up, dan doe je de WOD officieel ‘scaled’. Maar let op! Dit is helemaal niet erg. Iedereen is zo begonnen!

Rx+: Crossfit je al wat langer, dan kan een WOD soms te eenvoudig voor je zijn. Ga jij meer gewicht gebruiken dan voorgeschreven is of doe jij een lastigere oefening, dan doe jij de WOD officieel Rx+.

AMRAP: As many rounds as possible. Soms staat er AMREP: as many reps as possible. In een bepaalde tijd moet jij zoveel mogelijk rondes of herhalingen maken.

For time: Bij een AMRAP of AMREP is er altijd een tijdslimiet gegeven. Als er staat ‘for time’ zal je de WOD hoe dan ook moeten afmaken. Soms wordt er een Time Cap gegeven. Dan mag je er maximaal een bepaalde tijd over doen, maar zodra jij klaar bent met de WOD ben je klaar. Bij een AMRAP/AMREP blijf je doorgaan totdat de tijd voorbij is.

EMOM: Every minute on the minute. Bijvoorbeeld: 8 minuten EMOM: 5 burpee + 5 squats.
Iedere minuut moet jij 5 burpees en 5 squats maken. Als je dat hebt gedaan, wacht je totdat de minuut voorbij is. Zodra de volgende minuut in gaat, doe je opnieuw 5 burpees en 5 squats. En dat 8 keer.

AFAP: As Fast As Possible. Dit is hetzelfde als For Time.

Chipper: Dit zijn lange workouts met meestal veel verschillende oefeningen.

Tabata: Bij een tabata doe jij 20 seconde een bepaalde oefening en vervolgens rust je 10 seconde. Dit herhaal je 8x en is zwaarder dan je nu misschien denkt. Tabata staat bekend om de muziek die erbij hoort.

1 RM: Repetition Max. Als er op het programma 1 RM back squat staat, dan zoek jij je PR op van je back squat. Dit is dus het zwaarst wat je die dag kan tillen voor je back squat.

3 RM: Stel er staat op het programma 3 RM deadlift. Dan ga jij opzoek naar het zwaarste gewicht waarmee jij nog 3 keer, achterelkaar, een deadlift kan maken.

Barbell: Zo heet de stang waarmee jij squat of gaat deadliften etc.

HSPU: Dit is de afkorting voor een ‘handstand push up’.

Crossfit Games: De Crossfit Games is de bekendste wedstrijd ter wereld die 1x per jaar in juli wordt gehouden in de Verenigde Staten. Aan deze wedstrijd doet enkel alleen de top van de Crossfitwereld mee. Wel te verstaan de 40 fitste mannen en de 40 fitste vrouwen ter wereld.

The Open: Voor de Crossfit Games moet jij je kwalificeren. Aan deze kwalificatie mag iedereen meedoen, dus ook jij en ik. Hoogstwaarschijnlijk kwalificeer jij je bij lange na niet, maar je kan The Open wel gebruiken om te kijken waar je staat en of je progressie hebt gemaakt door de jaren heen. The Open duurt 5 weken. Iedere week wordt er een nieuwe workout bekend gemaakt die jij in die week moet doen. De meeste Crossfit boxen in Nederland doen mee aan The Open.

Regionals: Voordat jij je kan kwalificeren voor The Crossfit Games, moet jij jezelf eerst, vanuit The Open, kwalificeren voor de Regionals. In totaal zijn er wereldwijd 8 verschillende Regionals. Europa en Afrika vallen tezamen onder de Meridian Regional. Voor de Meridian Regional geldt dat de beste 30 mannen en vrouwen uit Europa en Afrika samen zich geplaatst hebben voor de Regionals. The Regionals is een driedaags event, waarbij de atleten in totaal 7 workouts moeten doen. Uiteindelijk gaat de top 5 van de mannen en de vrouwen door naar de enige echte Crossfit Games. Er is ook nog een aparte team-competitie.

Throwdown: Dit zijn Nationale en Internationale wedstrijden, bijvoorbeeld de ‘Amsterdam Throwdown’ of de ‘French Throwdown’. Voor deze wedstrijden moet jij kwalificeren door middel van de Qualifier WODs. Deze workouts doe je meestal gewoon in je eigen box. De bekendste Throwdown in Nederland is de ‘Lowlands Throwdown’. Dit is de wedstrijd van de Benelux. Ook dit is een leuke wedstrijd om aan mee te doen, omdat je jaarlijks kan kijken waar je staat.

Written by Christel on Friday June 17, 2016
Permalink - Category: sport - Tags: crossfit, crossfitgames, heroes, thegirls, benchmark, WOD

« Crossfit Nano 6.0 voor kids - Video: Beach Throwdown 2016 dag 1 »